PIOTR IWICKI - niezależny serwis muzyczny - jazz, fusion, blues, jazzrock, koncerty, newsy.
RSS
niedziela, 08 listopada 2015
Gramy dla Marka

gramy-marek

21 listopada o godz. 19:00 w warszawskiej Stodole rozpocznie się bez mała czterogodzinny koncert „GRAMY DLA MARKA”, z którego cały dochód przekazany zostanie na leczenie i rehabilitację Marka Karewicza, wybitnego fotografika jazzowego.

W koncercie weźmie czynny udział przeszło 60 artystów

m.in. Hanna Banaszak, Ewa Bem, Halina Frąckowiak, Dorota Miśkiewicz

Maryla Rodowicz i Aga Zaryan

Krzysztof Cugowski, Krzysztof Daukszewicz, Andrzej Dąbrowski, Tomek Lipiński

Stanisław Soyka, Janusz Szrom, Krzesimir Dębski, Artur Dutkiewicz

Krzysztof Herdzin, Andrzej Jagodziński, Milo Kurtis, Robert Majewski, Marcin Masecki

Fazi Mielczarek, Henryk Miśkiewicz, Włodzimierz Nahorny

Włodek Pawlik, Tomasz Stańko i Krzysztof Ścierański

oraz Blues Fellows, Klan i Old Timers

a także m.in.: Piotr Baron, Paweł Brodowski, Krzysztof Materna, Piotr Metz

Marek Niedźwiecki, Marek Sierocki

Piotr Stelmach, Tomasz Szachowski, Paweł Sztompke

Agnieszka Szydłowska, Tomasz Tłuczkiewicz i Marek Wiernik

 

Podczas koncertu odbędą się licytacje: fotografii, pamiątek i płyt

W Internecie przeprowadzona też zostanie licytacja dzieł wybitnych fotografików.

Marek Karewicz to jeden z najbardziej znanych w Europie fotografików muzycznych i jedna z najbarwniejszych postaci polskiej estrady. Sam o sobie mówi, że z wielkich świata jazzu nie udało mu się sfotografować jedynie Louisa Armstronga, ale za to pił wódkę z Rolling Stonesami. W jego archiwum ukryta jest prawie cała historia polskiego jazzu i big-beatu oraz panteon największych gwiazd światowej muzyki jazzowej. Jest też autorem ponad tysiąca okładek płytowych, z których „Blues Breakout” uważany jest za najlepszą w historii.  

Marek Karewicz przed kilkoma laty doznał ciężkiego udaru, który uniemożliwił mu dalsze wykonywanie zawodu. Utrzymuje się z niewielkiej emerytury, a jego pogarszający się stan zdrowia wymaga coraz większych nakładów na rehabilitację, stąd ta akcja.  


Osoby chcące wspomóc Marka Karewicza bezpośrednio mogą to zrobić za pośrednictwem Polskiej Fundacji Muzycznej, która uruchomiła specjalne, adresowane konto nr:

95 1140 1977 0000 2634 0600 1002





 



12:03, jazz-gazeta
Link Dodaj komentarz »
poniedziałek, 02 listopada 2015
Między muzyką a ciszą
Do sklepów trafiły dwa albumy tak kompletnie inne od typowej fonograficznej sztampy, że przywracają wiarę w to, że dobra muzyka przetrwa komercyjno-nijaką papkę.
środa, 21 października 2015
Płyty jak liście - czyli jesień albumy niesie
Eskaubei & Tomek Nowak Quartet; Adam Bałdych & Helge Lien; Kult...
Krokus Jazz Festival 2015

krok

10:48, jazz-gazeta
Link Dodaj komentarz »
piątek, 16 października 2015
XI Mózg Festiwal - Bydgoszcz - Warszawa - ze znakiem jakości JazzGazety

Na przełomie października i listopada odbędzie się 11. edycja Mózg Festivalu. Tegoroczny festiwal potrwa 15 dni i zgromadzi ponad 50 artystów z 9 różnych krajów i odbywać się będzie w 2 miastach, Bydgoszczy i Warszawie.

Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej i Sztuk Wizualnych Mózg Festival to spotkanie artystów tworzących i poruszających się we wszystkich rejonach muzyki współczesnej, sztuki performance oraz audio i wideo instalacji, w których muzyka odgrywa istotną rolę.
Do udziału w festiwalu zapraszani są artyści z całego świata, gdyż jednym z założeń festiwalu jest jego wielokulturowość oraz prezentacje sprzyjające poznawaniu i rozumieniu wieloaspektowości kultur.
Festiwal prezentuje najnowsze techniki wykonawcze oraz połączenia interdyscyplinarne w nawiązaniu i poszanowaniu dla tradycji.

 

Do udziału w festiwalu zapraszane są wybitne indywidualności świata sztuki oraz młodzi artyści, których dotychczasowe działania noszą znamiona wyjątkowych. Nieodzownym, w naszym odczuciu, elementem festiwalu jest udział artystów lokalnych, spełniających powyższe założenia.
Wszystkie działania artystyczne traktowane są jako środek, który prowadzić ma do głębszego poznania otaczającej nas rzeczywistości i przemian zachodzących na świecie.
Festiwal posiada otwartą formułę stylistyczną. Wykładnikiem w doborze artystów są: autentyczność prezentowanej sztuki (działania autorskie) oraz najwyższy poziom wykonawczy.

 

Wydarzenia inaugurujące tegoroczny festiwal odbędą się 23 października w Warszawie i 24 października w Bydgoszczy. Już samo preludium wypełnione jest występami postaci legendarnych dla światowej sztuki. Instalacje, projekcje, działania performerów i wreszcie koncerty odbywać się będą w przestrzeniach Teatru Powszechnego w Warszawie, a dzień później Teatru Polskiego w Bydgoszczy.

 

Druga odsłona odbędzie się w Warszawie od 28 do 31 października. W sali Mózgu Powszechnego podczas 4 wieczorów 7 artystów zaprezentuje swoją twórczość  w serii występów solowych. Równolegle, 30 października w Bydgoszczy, odbędzie się również jeden koncert solowy.

byd

Następnie, w dniach 5-7 listopada, ponownie w Teatrze Polskim oraz klubie Mózg w Bydgoszczy będą miały miejsce, trwające 3 dni, działania koncertowe i audio-wizualne.  Festiwal zakończy się w dniach 12-14 listopada w Warszawie, zarówno w przestrzeniach teatralnych, jak i klubowych.

Poza głównymi wydarzeniami wokół festiwalu odbywać się będzie sporo wydarzeń towarzyszących, m.in. warsztaty tańca butoh oraz performance, wykłady, koncerty oraz afterparty.

Więcej informacji o zaproszonych artystach oraz szczegółowy program festiwalu można znaleźć na stronie: www.festiwal.mozg.pl. Bilety na poszczególne dni można kupić przez Internet, za pośrednictwem GoingApp na wydarzenia odbywające się w Warszawie oraz na stronie Teatru Polskiego na wydarzenia, które będą miały miejsce w Bydgoszczy.



18:00, jazz-gazeta
Link Dodaj komentarz »
niedziela, 04 października 2015
Międzynarodowy Festiwal Jazzowy - XIII Bydgoszcz Jazz Festival

bydgo

Festiwal z rekomendacją i znakiem jakości JazzGazety

12:14, jazz-gazeta
Link Dodaj komentarz »
A Love Supreme: The Complete Masters Available November 2015

John Coltrane and his classic quartet (Elvin Jones, Jimmy Garrison and McCoy Tyner) went into the legendary Van Gelder Studio in New Jersey and recorded A Love Supreme--the four-part suite that has influenced musicians and reached generations of fans far beyond the jazz world. Far less known is the fact that Coltrane, his classic quartet and two additional musicians--the legendary saxophonist Archie Shepp and second bassist, Dr. Art Davis--returned to the studio the next day to cut the opening part of the suite again. Until now, the complete picture of what happened on those two days, including all takes, overdubs, and even studio chatter, has been unavailable.

That will change in November when Verve will release A Love Supreme: The Complete Masters, to celebrate the 50th anniversary of the release of this seminal recording. It will include this alternate version, taken from reels from the personal collection of John Coltrane and originally recorded in incredible sonic detail by Rudy Van Gelder, along with revised notes and detailed information on these amazing lost sessions. This release will kick off a celebration of the 60th anniversary of the Verve label, which will include myriad catalog releases, digital exclusives and box sets through the end of 2016.


11:13, jazz-gazeta
Link Dodaj komentarz »
wtorek, 08 września 2015
Wielki sukces Wilsona

wilson

Znakomity muzyk, Steven Wilson, zdobył trzy nagrody w czasie niedawnego rozdania w Londynie prestiżowych Progressive Music Awards. Najważniejsza z nich to tytuł albumu roku za opisany również entuzjastycznie przez nas "Hand. Cannot. Erase." Pozostałe laury to: Storm Thorgerson Grand Design Award i statuetka za sukces handlowy. Inni laureaci tegorocznej edycji nagród to: zespół Marillion za cykl koncertów Marillion Weekends oraz Tony Banks, filar zespołu Genesis, za całokształt twórczości. Grupą roku została szwedzka formacja Opeth, grająca progresywny metal z domieszką death-metalu. Jak sami powiedzieli, to ukoronowanie ich ćwierćwiecza istnienia.

PIW

 



21:09, jazz-gazeta
Link Dodaj komentarz »
Riverside nie zawodzi

Na przestrzeni lat stali się jedną z największych atrakcji naszej muzycznej sceny. Ich najnowszy album „Love, Fear and the Time Machine” był jedną  z najbardziej oczekiwanych płyt tego roku.

riv

„Love, Fear and the Time Machine” to ponad godzina świetnej muzyki, którą najczęściej określa sie mianem prog-rocka. To estetyka ukształtowana niegdyś przez formacje Genesis, Yes, Pink Floyd, Marillion czy Emerson, Lake & Palmer. To muzyka, w której dźwięk współgra z tekstem, a wszystko dalekie jest od popowej, komercyjnej sztampy. Riverside dostarcza nam 10 utworów, które na tle wcześniejszych dokonań zaskakują melodyjnością, tematami, które zapadają nam w głowie już po pierwszym przesłuchaniu. Nie bez znaczenie na ostateczne brzmienie jest pełne współgranie wszystkich muzycznych płaszczyzn: spokojnego wokalu Mariusza Dydu (to również basista zespołu), znakomite partie gitarowe Piotra Grudzińskiego, solidne wsparcie bębnów Piotra Kozieradzkiego i palety barw instrumentów klawiszowych Michała Łapaja. Nowy album jest szóstym w dorobku zespołu, na tle poprzednich faktycznie innym. Jak zwykłe atutem albumu jest znakomita okładka , można powiedzieć, że efekt wieloletniej współpracy z Travisem Smithem. To potwierdza starą prawdę, że świetne albumy maja równie znakomite okładki.

A co o płycie mówi sam frontman Riverside?

 - Na najnowszym albumie chciałem połączyć muzycznie lata 70-te i lata 80-te. Lata 80-te to dekada, w której dojrzewałem muzycznie, wychowywałem się. Nie mamy tu już brzmienia retro przywołującego klimatem lata 70-te, poszliśmy do przodu, w pewien sposób zburzyliśmy poprzedni fundament i stworzyliśmy nowy. Teksty na „Love, Fear and the Time Machine” mówią o przemianie. O podjęciu życiowej decyzji z jaką każdy czasami musi się zmierzyć. Decyzji, która ma istotny wpływ na nasze dalsze życie. Co się zwykle dzieje z nami kiedy taką życiową decyzję musimy podjąć? Z jednej strony czujemy ekscytację spowodowaną zmianą, czujemy się wolni, podnieceni, z drugiej boimy się tego co nieznane, tego co może nas spotkać. Wracamy pamięcią wstecz, wybiegamy myślami do przodu. To wszystko dzieje się w chwili kiedy musimy zadecydować o czymś ważnym. Stąd taki a nie inny tytuł płyty - miłość, strach, doświadczenia z przeszłości - to najważniejsze siły sprawcze jakie nami kierują. Chciałbym żeby ten album oprócz tego, że będzie po prostu świetnie zagrany, nagrany i zaśpiewany, przede wszystkim mówił o czymś istotnym i był jednym z tych albumów, które w pewnym momencie stają się twoim najlepszym przyjacielem - zdradza Mariusz Duda

 Riverside to grupa, która jest swoistym fenomenem. Jej nowe utwory są oczekiwane przez wielką grupę fanów, każdorazowe pojawienie się skutkuje obecnością na listach przebojów. Normą jest, że przynajmniej kilka trafia sukcesywnie na top popularnej, niestroniącej od ambitnych dźwięków radiowej listy Marka Niedźwieckiego. O pozycji Riverside najlepiej świadczy fakt, że album promować będzie jesienna trasa koncertowa po trzech kontynentach. Aż chce się powiedzieć: cudze chwalicie...

Piotr Iwicki - Gazeta Polska Codziennie



21:08, jazz-gazeta
Link Dodaj komentarz »
wtorek, 01 września 2015
Czarnej płyty czar
Kiedy liczba sprzedawanych płyt CD spada co roku na rzecz kupowanych plików w sieci, stara poczciwa płyta winylowa nie tylko powraca do łask ale staje się czymś modnym. Piotr Iwicki - Gazeta Polska Codziennie 1 IX 2015
Już o godz. 11 po półrocznej przerwie internetowe RadioJAZZ.FM wznowi nadawanie audycji na żywo!
Pasmo dzienne #JazzDoIt!, które na zmianę poprowadzą Barnaba Siegel (szef redakcji) i Piotr Wickowski (redaktor e-miesięcznika JazzPRESS), będzie można usłyszeć od poniedziałku do piątku od godziny 11 do 15. Oprócz nowości ze świata jazzu, prezentowany będzie także kanon gatunku, zapowiedzi koncertów i festiwali, płyty pod patronatem stacji oraz rozmowy na żywo z artystami, organizatorami i wydawcami. W ramach pasma pojawią się także wiadomości kulturalne oraz goście prowadzący dyskusje na temat teatru, filmu i literatury.

Od godziny 18 ruszamy z pasmem audycji autorskich, które potrwają do godzin nocnych. To będzie czas na nieraz bezkompromisową muzykę prezentowaną przez specjalistów od różnych gatunków, nie tylko jazzowych – zapowiada Jerzy Szczerbakow, prezes Fundacji Popularyzacji Muzyki Jazzowej EuroJAZZ, właściciela stacji. Ale - i tu będziemy bardzo stanowczy i konsekwentni - na pewno nie pojawi się u nas smooth jazz! – dodaje.

W ramówce radia już na start jest ponad 20 autorskich audycji, które poprowadzą zarówno dziennikarze, muzycy czy DJ-e wcześniej współpracujący z rozgłośnią (m.in. Maciej Nowotny, Roch Siciński, Rafał Garszczyński, Piotr Baron, Mariusz Bogdanowicz, duet DJ WTymSęk i DJ Cez14, DJ Guiddo), jak i zupełnie nowe twarze. Do zespołu dołączyli dziennikarze muzyczni Marek Dusza (Rzeczpospolita), Piotr Jagielski (Jazzarium.pl), Mateusz Ryman (redaktor naczelny JazzSoul.pl) oraz ekipa z niezależnego wydawnictwa Lado ABC.

„Restart" stacji będzie także związany z premierą nowej, przejrzystej strony internetowej. W procesie produkcji są także aplikacje mobile dla systemów iOS, Android i Windows.

RadioJAZZ.FM powstało w 2009 roku, kontynuując ideę zamkniętego kilka miesięcy wcześniej eterowego Jazz Radia, wykupionego przez wydawcę Radia ZET. W lutym 2015 r., po sześciu latach wolontariackiego funkcjonowania, RadioJAZZ.FM zawiesiło swoją działalność ze względu na trudną sytuację finansową.

W maju b.r., za pośrednictwem platformy crowdfundingowej Wspieram.To ruszyła trwająca 28 dni akcja „RadioJAZZ.FM-Reaktywacja #jazzdoit", podczas której zebrana została kwota 63 437 zł (ponad 200% założonego w projekcie celu). W akcję oprócz dziennikarzy i słuchaczy radia zaangażowało się środowisko muzyków jazzowych oraz ludzi kultury, m.in. Michał Urbaniak, Leszek Możdżer, Urszula Dudziak, Jerzy Owsiak czy Stefan Friedmann.

Efektem akcji było też pozyskanie mecenatu Bemowskiego Centrum Kultury, które m.in. udostępniło lokal wraz ze studiem radiowym. Dzięki temu partnerstwu RadioJAZZ.FM ma zagwarantowane istnienie i możliwości dalszego rozwoju. Oficjalną nazwą stacji będzie RadioJAZZ.FM przy Bemowskim Centrum Kultury.



10:22, jazz-gazeta
Link Komentarze (1) »
sobota, 29 sierpnia 2015
Jazz na Starówce
Symboliczny koniec lata Koncertem Omara Sosy i jego kwartetu, zakończy się tegoroczna edycja festiwalu Jazz na Starówce. Kończąca się odsłona tej popularnej imprezy przechodzi do historii jako najlepsza w pond dwóch dekadach istnienia festiwalu.
poniedziałek, 24 sierpnia 2015
Mój ulubieniec...
Sean Jones Joins All-Star Octet - czyli tu zaszła zmiana...
wtorek, 18 sierpnia 2015
MARIANNE FAITHFULL wystąpi na dwóch koncertach w Polsce!
Gdańsk i Chorzów na koncertowej trasie artystki
My Personal Songbook
nowy album Rona Cartera i WDR Big Band - premiera 4 sierpnia
Dave Douglas Quintet
"Brazen Heart" - premiera 2 października oraz koncert w Katowicach!
The Sun Ra Centennial Dream Arkestra
Live at the Babylon, Documenting 2014 Centennial Tour - premiera 4 sierpnia
niedziela, 16 sierpnia 2015
STARY MANEŻ – NOWY KLUB MUZYCZNY W GDAŃSKU

W pierwszej tercji październiku 2015 roku swoje podwoje udostępni nowy gdański klub muzyczny „Stary Maneż”, który powstał w ramach perspektywicznego projektu kulturalnego „Garnizonu Kultury”. Mieści się on w centrum Gdańska-Wrzeszcza w odrestaurowanym budynku starej ujeżdżalni - stąd nazwa. Obiekt jest wzorcowym przykładem rewitalizacji historycznych budowli, w których tradycja łączy się z nowoczesnością, a ich pierwotne funkcje dostosowane zostały do współczesnych potrzeb. 

     Klub „Stary Maneż” jest nowoczesnym, wielofunkcyjnym obiektem kulturalnym. Obok mini browaru, kawiarni i wine baru znajduje się sala koncertowo-widowiskowa mogąca pomieścić od 600 do 1.500 gości. Wyposażono ją w supernowoczesny sprzęt nagłośnieniowy i oświetlenie,  spełniające wymagania największych gwiazd. Jej widownię, którą można dowolnie konfigurować.      

     Zamierzeniem twórców klubu „Stary Maneż” jest stworzenie przyjaznego, tętniącego życiem miejsca, które z jednej strony sprzyjać będzie integracji okolicznych mieszkańców, z drugiej przyciągać będzie zarówno twórców, jak i ludzi ciekawych otaczającego ich świata. Podstawowym kryterium doboru repertuaru jest, jakość i walory estetyczne. Na początku program klubu „Stary Maneż” składa się przede wszystkim z bardzo różnych stylistycznie koncertów, po czym stopniowo rozbudowany on będzie o spektakle teatralne, przeglądy filmowe, wystawy, spotkania autorskie i warsztaty artystyczne oraz inne działania o charakterze edukacyjnym. Od nowego roku rezydentem klubu będzie Bałtycka Filharmonia Młodych, która będzie tam koncertować.

     Do końca roku w klubie „Stary Maneż” gościć będą gwiazdy światowego formatu: Marianne Faithfull, Fish i Moya Brennan oraz wybitni przedstawiciele polskiego jazzu, pianiści: Adam Makowicz i Sławek Jaskułke, skrzypek Adam Bałdych oraz saksofonista Grzech Piotrowski

www.starymanez.pl



14:40, jazz-gazeta
Link Dodaj komentarz »
czwartek, 30 lipca 2015
Mack Avenue SuperBand
Live From the Detroit Jazz Festival - 2014 Premiera 18 września 2015 roku
Sopko-Laswell-Pridgen
A Raw, Powerful Trio Album with Legendary Bill Laswell on Bass, Thomas Pridgen on Drums With Guests Martin Dosh, Hamir Atwal, Michael Lewis (Happy Apple), Joshua Smith (Birth) Premiera 16 października 2015
Archiwum