PIOTR IWICKI - niezależny serwis muzyczny - jazz, fusion, blues, jazzrock, koncerty, newsy.
RSS
niedziela, 28 kwietnia 2013
Fryderyki rozdane
Mela Koteluk to niekwestionowana największa wygrana dziewiętnastej edycji nagród przemysłu fonograficznego. Artystka dostała dwie statuetki w kategoriach Debiut Roku i Artysta Roku, co można śmiało określić mianem wejścia smoka.
piątek, 26 kwietnia 2013
Fryderyki 2013... widziane z 12 rzędu

fry1

Voo Voo odchodzi z orkiestrą dętą...

fry2

Najdziwniejsza wersja "Do Rycerzy, Do Ludu, Doo Szlachty" zespołu HEY (za chwilę zacznie działać sprzęt)

fry3

Tina Szukalska odbiera  Złotego Fryderyka  za swojego nieodżałowanego tatę Tomka "Szakala" Szukalskiego

fry4

SBB wieńczy dzieło, czyli wielki finał "Z miłości jestem".

15:39, jazz-gazeta
Link Dodaj komentarz »
Grażyna Auguścik & Rob Clearfield w Jazz Cafe w Łomiankach
...kameralnie, jazzowo, klubowo...
czwartek, 25 kwietnia 2013
KATOWICE JAZZART FESTIVAL
Fajny rozkład jazzdy
środa, 24 kwietnia 2013
Jazz na Starówce - sensacyjna obsada festiwalu
Hiromi, Simon Phillips, Enrico Pieranunzi, Anthony Jackson, Adam Bałdych i Bester Quartet (oraz wielu, wielu innych)
poniedziałek, 22 kwietnia 2013
Arthur Adams osobiście zaprasza na Warsaw Blues Night

Posłuchajcie zaproszenia na Warsaw Blues Night, jakie specjalnie z tej okazji nagrał Arthur Adams.

Skoro sam mistrz zaprasza, to odmówić nie wypada.

kliknij poniższy obrazek aby obejrzeć video

 

Hope to see you there!

22 kwietnia 2013 - Arthur Adams i Ida Zalewska



  



 

 

 

 

14:22, jazz-gazeta
Link Dodaj komentarz »
Tomasza Stańki i New York Quartet
13 maja godz. 20 w Teatrze Polskim w Warszawie
Alan Broadbent
Nowy album Heart to Heart już w maju
niedziela, 21 kwietnia 2013
Steve Vai - Muzyka to sztafeta - zdradza JazzGazecie mistrz gitary

vai-colour

Należy do grona najwybitniejszych gitarzystów wszech czasów. Jego solówki są baza do nauki dla adeptów gitarowych sztuczek a ona sam każda wolną chwilę spędza na rancho doglądając pasiek z pszczołami. Steve Vai, jedyny twórczy kontynuator muzycznych koncepcji niespokojnego ducha rocka - Franka Zappy, dzisiaj wydaje specjalną, winylową  edycje swojego ostatniego albumu "The story of light" a 12 czerwca zagra we wrocławskiej Hali Stulecia. Nam zdradza szczegóły tego nietypowego koncertu.

Piotr Iwicki: Zagrasz z orkiestra symfoniczną, a mówi się, że rockersi biorą się za takie sztuczki gdy wyschnie ich studnia inspiracji.  

Steve Vai: (śmiech) wiem o czym mówisz, często odgrzewają kotlety by dotrzeć do nowego odbiorcy, albo sprzedać jeszcze raz ten sam towar tylko w innym opakowaniu. Rzecz w tym, że u mnie będzie sporo nowego materiału, który wcześniej nie został ani nagrany ani nie grałem go na koncertach. Inne jest też podejście do samej instrumentacji. To nie będzie rozpisanie partii już kiedyś zagranych przez rockowy zespół na smyczki, a stworzenie nowego brzmienia. Dla mnie to całkowita zmiana koncepcji. zamiast kilku osób w zespole, sekcja rytmiczna i blisko pięćdziesięciu symfoników.

Twoja muzyka w istocie jest bardzo symfoniczna. Wielowątkowe suity, liczne płaszczyzny brzmień i barw, bogata instrumentacja, podkładane z syntezatorów smyczki. Nie powinno być problemów, ale to trochę cofnięcie twojej muzyki w czasie, muzyki artysty, który zawsze szokował technologiami.

Dobrze, że użyłeś czasu przeszłego - szokował. Teraz już nic nie muszę udowadniać, zagrałem wszystkie te - jak mówisz - szokujące rzeczy, więc mogę się skupić na graniu dla samego zrealizowania się artystycznie. A co do grania z orkiestrą, obyś się nie mylił, że ta muzyka przełoży się naturalnie (śmiech).

vai-rozmowa

(w czasie rozmowy)

Jesteś uczniem Joe Satrianiego - ekwilibrysty i romantyka gitary. Frank Zappa odkrył Ciebie jeszcze jako nastolatka i niemal namaścił na kontynuatora muzycznych poszukiwań, masz też za sobą edukację w renomowanej Berklee College of Music w Bostonie. To świetny fundament, jak bardzo inspirujący a jak bardzo krępujący.

To tylko zależy od ciebie. Życie daje ci narzędzia - wiedzę, to samo życie dostarcza inspiracji, jeśli jesteś jak gąbka, masz chłonny umysł i potrafisz odnaleźć w tym wszystkim siebie, docierasz do celu. Nagrywasz płytę, która albo trafi do serc słuchaczy albo nie. Ale jeśli szukasz wyłącznie akceptacji, to ta droga wiedzie na skróty. Mnie inspiruje wszystko, w szczególności muzycy, którymi się otaczam, jak i codzienność.

Zawsze korzystałeś szczodrze z nowości technicznych. Jak jest teraz?

Lubię mieć komfort pracy, świetne sprzęty w studiu nagraniowym. Te wszystkie komputery, interfejsy, procesory dźwięku jak sie je polubi i one polubią ciebie to da sie z nimi pracować (śmiech). Ale one musza być narzędziem a nie podmiotem artystycznego działania. Zobacz rozmawiamy ze sobą przez Skype'a. Dziesięć lat temu pewnie robilibyśmy to przez telefon. Teraz widzimy się i to jest inny rodzaj komunikacji. W pewnym sensie jesteśmy bardziej ze sobą.  Podobnie z technologią w muzyce. Chcę mieć piękne smyczki i od razu je mam, moge lepiej odtworzyć moje artystyczne wizje, cały ten zgiełk panujący w głowie, bo mam do tego narzędzia.

Ale nie tylko grasz. Wpierasz młodych muzyków.

Moja fundacja Make a Noise pomaga młodym zdolnym muzykom, którym brak środków na edukację bądź instrumenty. Muzyka to sztafeta, takie przekazywanie wiedzy i doświadczenia następcom. Kiedyś Frank zaprosił mnie do grania i to było potem przepustką, która otwierała kolejne drzwi. Cieszę się, że komuś pomagam zrobić jakiś krok, cos ułatwiam. To daje wielka radość.

Masz nawet modele gitar budowane przez Ibaneza specjalnie dla Ciebie. Niektóre sa w stałej produkcji. To niezły szpan.

Nie przesadzaj. Coś tam wymyśle, oni to zrobią, jak moją trzygryfową gitarę. Czasami moje pomysły okazując sie bardzo praktyczne, i oni je adoptują potem włączają do produkcji. I tyle. Jest mój prototyp, szlifuje go, coś tam potem z tego zostaje.

A czego Ciebie, jako takiego gitarowego żółtodzioba nauczył trzy dekady wstecz Zappa? Czy dokonałeś w twojej opinii czegoś przełomowego w sensie rocka? Masz trzy nagrody Grammy, cztery razy tyle nominacji, co chwilę któryś z magazynów muzycznych uznaje Ciebie gitarzystą roku. To fajne ale i zobowiązujące.

Myślę, że nie ma w muzyce pojęcia takiego jak obciach, nie powinieneś kierować się myśleniem: -Kurcze, co ludzie pomyślą jak między rockowe riffy włożę na płycie taneczny kawałek czy rozleniwioną balladę pasująca do drinka z słomką. Muzyka musi być kolorowa jak twoje myśli i marzenia. A przełom? Czasami mówią mi, że ten czy inny album był dla rocka innowacyjny. Mi trudno to oceniać, czas pokaże na ile wpisałem się w rocka, w gitarowe granie. My tego nie zobaczymy, ale nasze wnuki. Oni albo zgarną kurz z moich płyt, albo wyrzuca je do kosza.

Masz w Polsce wielu fanów, twoje koncerty wyprzedane sa "na pniu". Masz jakąś wiadomość dla nich? Przekażemy ją.

Wpadnijcie do Wrocławia, będzie inaczej niż dotychczas, no i będzie rockowo i bardzo wesoło.

Rozmawiał: Piotr Iwicki

Część wywiadu ukazała się w Gazecie Polskiej Codziennie



12:16, jazz-gazeta
Link Dodaj komentarz »
poniedziałek, 15 kwietnia 2013
Lakis - energia i optymizm
Gitara to zamknięty i skończony wynalazek - mówi Anthimos Apostolis w Gazecie Polskiej Codziennie
niedziela, 14 kwietnia 2013
43 Międzynarodowe Warsztaty Jazzowe - Puławy 2013

warsztaty-pulawy

           43 Międzynarodowe Warsztaty Jazzowe - Puławy 2013
11 - 21 lipca 2013 r. POK „Dom Chemika”

Organizatorzy: Fundacja Jazz Jamboree
Polskie Stowarzyszenie Jazzowe
Puławski Ośrodek Kultury „Dom Chemika”

Warsztaty Jazzowe w Puławach - to najstarsze, a zarazem wzorcowe przedsięwzięcie tego typu na skalę międzynarodową. Zainicjowane przez Polskie Stowarzyszenie Jazzowe w 1970 roku w Chodzieży, a następnie od 1990 roku bezpośrednio kontynuowane w Puławach, pozostaje jedną z najważniejszych instytucji edukacji jazzowej w Polsce.

Kadra Warsztatów złożona jest z wybitnych polskich i zagranicznych artystów jazzowych, wyróżniających się profesjonalnym przygotowaniem pedagogicznym, będących leaderami zespołów, kompozytorami i solistami o renomie międzynarodowej:
Fortepian: dr Wojciech Niedziela (Akademia Muzyczna Katowice),
dr Kuba Stankiewicz (Akademia Muzyczna Zielona Góra)
Kontrabas, gitara basowa: dr Jacek Niedziela-Meira (Akademia Muzyczna Katowice),
Kamil Erdem (Yildiz Technical University, Istanbul,Turcja),
Gitara: Artur Lesicki (Szkoła Jazzu i Muzyki Rozrywkowej, Wrocław),
Konrad Zemler (Akademia Muzyczna, Poznań)
Trąbka: Piotr Szmidt (Akademia Muzyczna, Katowice)
Puzon: Dante Luciani (Miami University, USA)
Saxofony,klarnet,flet: Peter Brewer (Doctor of Musical Arts, Miami University,USA)
Perkusja: Zbigniew Lewandowski (Szkoła Jazzu i Muzyki Rozrywkowej, Wrocław)
Big band: Dante Luciani (Miami University, USA)
Vocal: Sibel Kose (Vocal Jazz Studio, Istanbul),
dr.Janusz Szrom (Wydział Jazzu Zespołu Szkół Muz. im.F.Chopina, Warszawa)
Nauka emisji głosu techniką Speech Level Singing (SLS): Marek Stawiński

Historia jazzu: dr.Jacek Niedziela-Meira (Akademia Muzyczna, Katowice)
Teoria improwizacji: Janusz Szprot (Bilkent University, Ankara)

Sekcje rytmiczne akompaniujące solistom i wokalistom:
- Wojciech Majewski /p/, Wojciech Pulcyn /b/, Kazimierz Jonkisz /dr/
- Bogdan Hołownia /p/, Mariusz Bogdanowicz /b/, Sebastian Frankiewicz /dr/
Kierownik dydaktyczny: Janusz Szprot
Kierownik organizacyjny: Krzysztof Sadowski (Prezes PSJ)

 

Program dydaktyczny Warsztatów uwzględnia standardy przyjęte w IAJE (International Association for Jazz Education). Obok zajęć grupowych i indywidualnych, prowadzone są zespoły – big band i combo, wykłady – teoria i historia stylów jazzowych, a całodzienne zajęcia wieńczą koncerty i jam sessions.
1. Teoria improwizacji – wykłady Janusza Szprota, założyciela i długoletniego kierownika Katedry Jazzu na amerykańskim Bilkent University w Ankarze. Wykłady obejmują zasady improwizacji jazzowej. Pomocą jest podręcznik z płytą CD „Materiały do ćwiczeń improwizacji jazzowej” będący abecadłem teorii jazzu oraz prezentujący, jak się uczyć jazzu w praktyce /uczestnicy otrzymują bezpłatnie/.
2. Historia jazzu - wykłady b. dziekana Wydziału Jazzu Akademii Muzycznej w Katowicach dr Jacka Niedzieli-Meiry ilustrowane przykładami audio i video.
3. Klasy instrumentalne - zajęcia indywidualne i grupowe w zakresie podstaw techniki instrumentalnej, artykulacji, kształtowania dźwięku, frazowania, barwy, dynamiki, a także kompozycja jazzowa, stylistyka, transkrypcje solówek i praca nad indywidualnym i zespołowym przygotowaniem nowego utworu.
4. Klasy wokalne - zajęcia indywidualne i w grupach z udziałem akompaniamentu sekcji rytmicznych: podstawy harmoniki i improwizacja „scat”, różnorodność stylistyki jazzowej, emisja głosu, rytmika jazzowa.
5. Klasa zespołów instrumentalnych - podstawy kompozycji i aranżacji, praca nad zespołowym przygotowaniem materiału. Opiekunem zespołów będzie dr Peter Brewer, wybitny saksofonista i pedagog z Miami University.
6. Klasa big bandu jazzowego prowadzona przez doświadczonego amerykańskiego puzonistę i band leadera Dante Lucianiego z Miami University.

Puławski Ośrodek Kultury „Dom Chemika” posiadający 15 klas lekcyjnych wyposażonych w instrumenty i aparaturę oraz 2 sale koncertowe zapewnia idealne warunki do prowadzenia zajęć zarówno indywidualnych i zespołowych.

APLIKACJA-ZAPISY             domchemika.pl

              Codziennie w godzinach wieczornych, na dużej scenie odbywają się publiczne koncerty profesjonalnych zespołów w różnorodnym stylistycznie repertuarze, prezentujące główne nurty współczesnego jazzu. Późnym wieczorem kadra i uczestnicy spotykają się na tzw. „jam session”, które opinii gości zagranicznych oraz licznie odwiedzających studentów i absolwentów kaotwckiej Akademii Muzycznej – od lat są najwspanialszymi i na świecie.
Do dyspozycji uczestników Warsztatów jest biblioteka muzyczna wyposażona w ponad 10.000 woluminów, nut i materiałów szkoleniowych oraz materiałów dydaktycznych z kolekcji Jamey Aebersolda. Jest to obecnie największy zbiór tego rodzaju w Polsce i służy uczestnikom Warsztatów nie tylko w czasie ich trwania.

Przygotowany przez Instytut Muzyki i Tańca w 2013r. na zlecenie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Raport o stanie edukacji jazzowej w Polsce”  wymienia Warsztaty Jazzowe w Puławach jako wzorcowe w systemie pozaszkolnej edukacji muzycznej w Polsce.

13:25, jazz-gazeta
Link Dodaj komentarz »
piątek, 12 kwietnia 2013
Miguel Zenón and The Rhythm Collective
OYE!!! Live in Puerto Rico
CHUCK OWEN
RIVER RUNS - bigbandowe granie w topowym wykonaniu
czwartek, 11 kwietnia 2013
JAIMEO BROWN
Debiutancki album perkusisty TRANSCENDENCE
środa, 10 kwietnia 2013
ROD STEWART „TIME”

Nowy album już w maju. U nas zwiastun:

Zwiastun albumu: http://www.youtube.com/watch?v=dSn8OzBKthQ&feature=youtu.be

Rod Stewart powraca z nową autorską płytą “Time”! Jest to pierwszy autorski materiał artysty od prawie dwudziestu lat! Ostatnie dwie dekady Rod Stewart poświęcił na nagrywanie klasycznych amerykańskich piosenek, które złożyły się na pięć części kolekcji “The Great American Songbook” oraz wydanej w zeszłym roku świątecznej płyty “Merry Christmas, Baby”. Przez wiele lat twórca takich ponaczasowych hitów jak “Tonight’s The Night,” “You Wear It Well,” “You’re In My Heart,” czy “Maggie May,” żył w przekonaniu, że na dobre utracił już swój dar do komponowania. Co prawda ktoś, kto potrafi zaśpiewać nawet “Happy Birthday” jakby zostało napisane specjalnie dla niego, doskonale potrafił się odnaleźć w repertuarze innych twórców, jednak fani talentu Stewarta mogli czuć niedosyt. Na szczęście jednak natchnienie wróciło podczas pisania niedawno wydanej autobiografii “Rod”. “Nagle pomysły zaczęły kłębić się w mojej głowie. Nim się zorientowałem powstała piosenka It’s Over, opowiadająca o separacji i rozwodzie. Zacząłem wstawać w środku nocy, żeby zapisywać swoje pomysły, co nigdy przedtem mi sie nie zdarzało. Bardzo szybko skończyłem siedem czy osiem utworów i  uświadomiłem sobie, że prawdopodobnie będę miał materiał na całą płytę, co było zupełnie niebywałe” - mówi Stewart.

W rezultacie na “Time” trafiło 11 zupełnie premierowych kompozycji. Album zwiastują aż dwa single - “She Makes Me Happy” i “The Finest Woman”. Rod Stewart nie byłby jednak sobą, gdyby na płycie nie zamieścił covera - tym razem jest to utwór uwielbianego przez Stewarta Toma Waitsa - “Picture In a Frame”.

 

Album zostanie wydany w wersji standardowej (12 utworów), DELUXE ( 15 utworów) oraz na podwójnej płycie winylowej.

 

Lista Utworów:

 

1.           She Makes Me Happy

2.           Can't Stop Me Now

3.           It's Over

4.           Brighton Beach

5.           Beautiful Morning

6.           Live The Life

7.           Finest Woman

8.           Time

9.           Picture In A Frame

10.         Sexual Religion

11.         Make Love To Me Tonight

12.         Pure Love

 

 

Lista Utworów DELUXE:

 

1.           She Makes Me Happy

2.           Can't Stop Me Now

3.           It's Over

4.           Brighton Beach

5.           Beautiful Morning

6.           Live The Life

7.           Finest Woman

8.           Time

9.           Picture In A Frame

10.         Sexual Religion

11.         Make Love To Me Tonight

12.         Pure Love

13.         Corrina Corrina

14.         Legless

15.         Love Has No Pride



19:57, jazz-gazeta
Link Dodaj komentarz »
Uri Gurvich
BabEl - nowy album saksofonisty pod szyldem wytwórni Tzadik. U nas o płycie oraz... muzyka artysty
Asthmatic Kitty & Chris Schlarb
Psychic Temple II - a na nim m.in. covery Zappy, Joe Jacksona i Brian Wilsona
poniedziałek, 08 kwietnia 2013
Gdańsk 26-28 kwietnia Filharmonia Bałtycka - Miasto Aniołów - Parlament
Siesta Festival po raz trzeci i po raz trzeci w Gdańsku! Wspaniałe gwiazdy, gorące nazwiska. Zapowiedź wydarzeń kulturalnych z najwyższej półki!
ERA JAZZU
SEX MOB - Plays Fellini: The Music of Nino Rota ?
piątek, 05 kwietnia 2013
Laur Adama Bałdycha

Adam Bałdych otrzymał nagrodę ECHO Jazz 2013 – najważniejszą nagrodę przyznawaną Artystom z całego świata w niemieckim przemyśle muzycznym!
Skrzypek Adam Bałdych, określany mianem jednego z najważniejszych młodych talentów, odbierze tę prestiżową nagrodę w Hamburgu 23 maja 2013. Wśród laureatów nagrody ECHO Jazz w innych kategoriach znaleźli są m.in.: Michael Wollny, Vijay Iyer, Brad Mehldau Trio czy Kenny Garrett.

Pełna lista: http://www.echojazz.de/fileadmin/jazz/upload/presse-news/download/2013/130404_ECHO_Jazz_FINAL.pdf

13:00, jazz-gazeta
Link Dodaj komentarz »
 
1 , 2