PIOTR IWICKI - niezależny serwis muzyczny - jazz, fusion, blues, jazzrock, koncerty, newsy.
Blog > Komentarze do wpisu
ERA JAZZU - gramy już 10 lat !
... czyli atrakcyjny dla jazzfanów news od szefostwa popularnego cyklu i wieści o artyście. Jakim? Zobaczcie sami.

Galowym koncertem w warszawskiej Filharmonii Narodowej celebrować będzie Era Jazzu dziesięcioletnią obecność tej prestiżowej imprezy na polskim rynku. Gościem koncertu będzie wybitny kubański pianista jazzowy Omar Sosa. Genialny pianista i kompozytor jest od wielu sezonów atrakcją najważniejszych festiwali na niemal całym świecie. Na jedynym koncercie w Polsce  zagra 6 października w ramach jubileuszowej gali Ery Jazzu. 

Tak na dobrą sprawę celebrujemy jubileusz wszystkimi koncertami w tym roku – mówi Dionizy Piątkowski – pomysłodawca i szef prestiżowego cyklu. Po wiosennych koncertach  Dee Dee Bridgewater, Angelique Kidjo, Davida Murray, Cassandry Wilson i Johna McLaughlina także jesienna oferta Ery Jazzu jest niezwykle atrakcyjna. Przygotowujemy wielką galę modnego smooth - jazzu, świąteczny recital Dionne Warwick oraz filharmoniczny koncert egzotycznego zespołu Omara Sosy” 

Era Jazzu to ogólnopolski cykl koncertów klubowych i galowych z udziałem najwybitniejszych gwiazd współczesnego jazzu I okolic tej muzyki. Program Ery Jazzu  obejmuje zarówno koncerty wielkich gwiazd , jak i szeroką prezentację  najciekawszych jazzowych  zjawisk i trendów. I to nie tylko poprzez koncerty najwybitniejszych twórców tego gatunku, ale także poprzez liczny udział entuzjastów tej muzyki w wielu koncertowych przedsięwzięciach. Klubowe koncerty , galowe recitale w prestiżowych salach oraz  okolicznościowe wydawnictwa to najważniejsze propozycje  cyklu. W ramach  Ery Jazzu polskiej publiczności przedstawiono  najwybitniejszych twórców jazzu, muzyki klasycznej, etnicznej. Co znamienne, wielu artystów pojawiło się po raz pierwszy w Polsce właśnie na zaproszenie Ery Jazzu. Wielkie wydarzenia realizowane w ramach imprezy zaprezentowały największe i niekwestionowane gwiazdy: Abbey Lincoln, Al Di Meola, Jan Garbarek , The Kronos Quartet, Cassandra Wilson ,David Murray, Keith Jarrett, Flora Purim, Airto Moreira, Joe Zawinul , Herbie Hancock, John McLaughlin, Angelique Kidjo, Gato Barbieri, Mariza, John Scofield, Diana Krall, Wayne Shorter, Dianne Reeves, The Manhattan Transfer, Dee Dee Bridgewater… 

Od października 1998 roku Era Jazzu  zrealizowała w całej Polsce ponad 200 koncertów oraz innych przedsięwzięć kulturalnych związanych z muzyką jazzową –konkluduje Dionizy Piątkowski -  Opiniotwórcze media uważają Erę Jazzu za najważniejszą imprezę jazzową w Polsce. W  recenzjach wielokrotnie jest podkreślany fakt nie tylko wysokiego  poziomu artystycznego imprezy ,ale i profesjonalnej oraz skutecznej promocji. Celem Ery Jazzu jest konsekwentne promowanie tego niekomercyjnego gatunku muzycznego. Koncerty Ery Jazzu mają zawsze charakter ekskluzywny, wielu artystów przedstawiłem polskiej  publiczności po raz pierwszy. Przygotowałem wiele specjalnych projektów, które  miały niepowtarzalny charakter choćby Jan Garbarek & Hilliard Ensemble, Al Di Meola & AMADEUS Orchestra Agnieszki Duczmal , Penderecki Jazz, Herbie Hancock & Symphony Orchestra, Barbara Hendricks Sings Ellington , David Murray & Cassandra Wilson. Teraz proponuję –na naszą jubileuszową Galę – zespół Omara Sosy , którego muzyka w pewnym sensie zawiera w sobie całe przesłanie Ery Jazzu – łączenie różnych stylów i nastrojów, ale zawsze na najwyższym artystycznym poziomie. Omar Sosa  połączył w jedną spójną melodykę i brzmienie to wszystko, co jest pulsem dzisiejszego jazzu: afrykańską rytmikę, impulsywność latynoskich nastrojów, synorystykę i nietuzinkowość improwizacji jazzu, melancholię bluesa oraz wrodzoną , kubańską  „buena vista”. Z jednej strony elokwencja na miarę pianistyki Keith Jarretta, przebojowość gry Oscara Petersona , z drugiej - koncepcje muzyczne rodem z afro-skojarzeń Ahmada Jamala i Abullaha Ibrahima okraszone charakterystycznym brzmieniem oraz impulsem legendarnej Buena Vista Social Club. Jeśli do tego dodać jego oryginalną formułę połączenia afro – cuban jazzu z ultranowoczesnymi elektronicznymi strukturami – jawi się muzyka na miarę naszego wieku – i być może nurt, którym podążać będzie jazz przez najbliższe dekady” 

Więcej : www.jazz.pl 

OMAR  SOSA                                             6.10.2008 - Warszawa – Filharmonia Narodowa

Omar Sosa is one of the most versatile jazz artists on the scene today: composer, arranger, producer, pianist, percussionist, and bandleader. He fuses a wide range of world music and electronic elements with his native Afro-Cuban roots to create a fresh and original urban sound – all with a Latin jazz heart. On stage, Mr. Sosa is a charismatic figure, inspiring his fellow musicians with his dynamic playing and improvisational approach to the music – an approach full of raw emotional power and humor. Mr. Sosa invariably inspires audiences to their feet and to join him in chorus vocals, heightening the sense of spontaneity and connection.
Mr. Sosa's latest CD on Otá Records, Mulatos , features Latin jazz master Paquito D'Rivera on clarinet. The recording is an adventurous, finely wrought, and wholly delightful mélange of Cuban jazz, Latin dance grooves, French chanson, North African trance music, and European folk. It dances with rhythmic inspirations of Indian tabla, jazz drums, and studio mixing. Also featured is the delicate voice of the Arabic lute, the oud, and the composer himself on marimba. “Mulatos” was recently nominated for Latin Jazz Album of the Year by the NYC-based Jazz Journalists Association.
Mr. Sosa's music is a unique style of Afro-Cuban jazz, and while it is rooted in the folkloric traditions of the African Diaspora, he always takes an exploratory approach – never one to let orthodoxy stand in the way of his pursuit of freedom. Sosa offers a joyful mix of jazz and Afro-Caribbean rhythms, combining percussive forays inside the piano and a series of electronic effects with his inspired, passionate playing at the keyboard. His tempos are fluid, and his moods change freely. Sosa revels in the irresistible clave grooves of Latin jazz, while adding experimental touches to keep his listeners on their toes.

Omar Sosa has released 15 recordings on the Oakland-based Otá Records label since 1997, including 2002's GRAMMY-nominated Sentir . He performed recently with his Octet at the opening of Carnegie Hall's new Zankel Hall, about which Alex Ross of The New Yorker remarked that Sosa has “a ferocious flair for rhythm and a keen musical wit”. Composer John Adams, who curated the opening of Carnegie Hall's new venue, commented that “Sosa is a deeply creative musician with an extraordinary harmonic sense. His piano playing is sui generis : It has obvious roots in Cuban music, but he's taken his approach to the keyboard into completely new regions”. And Don Heckman of The Los Angeles Times recently wrote “Sosa's vision of contemporary jazz reaches across every imaginable boundary”.

Omar Sosa was nominated in 2003 for a BBC Radio 3 Award for World Music in the ‘Americas' category, along with Ibrahim Ferrer, Caetano Veloso, and Os Tribalistas. He began 2004 with the debut of his first work for symphony orchestra, entitled From Our Mother , performed at the Paramount Theatre in Oakland by the Oakland East Bay Symphony under the direction of Michael Morgan. The 45-minute work in three movements, which combines folkloric elements from Cuba, Venezuela, and Ecuador with modern jazz harmonies, was co-commissioned by Yerba Buena Center for the Arts in San Francisco and the Oakland East Bay Symphony, with partial funding from the Rockefeller Foundation.
   
Omar Sosa :

“Go to see Omar Sosa on stage in a trio setting, and the intensity is overwhelming. The Cuban pianist likes to attack his instrument, and from touch to timbre, the specifics of his playing symbolize urgency. But Sosa the recording artist has another side, and Afreecanos illustrates it perfectly. It leaves chops and gamesmanship in the background, opting instead for community and scope. It’s an arranger’s music. Singing, chanting, flutes, folksy string instruments, keyboards, trumpet, bluesy licks and a load of percussion – Afreecanos not only has a broad pallet, but a kaleidoscopic effect. View it one way and fervent voices offer prayer-like soliloquies while kora and kalimba interact in a gossamer dance. View it another and the chatter of Caribbean villagers grabs your ear. Turn it one more time and a battery of drums wafts through the air, lightly weaving messages of concord and connection.”

-Jim Macnie, Downbeat, March 2008

“Sosa is a creative original. I especially like how he works real jazz piano into the mix and how the flutes, ngoni, kora and quiet vocals defy expectations of a stereotypically hyper-rhythmic Black Atlantic, leaving us instead with an ocean of quiet beauty.”

-Paul de Barros, Downbeat, March 2008

“To these ears, Cuban pianist-turned-world traveler Omar Sosa came of age musically around the turn of the millennium, when he made a series of brilliant group recordings that fused some of the deepest roots of the New World African diaspora, including jazz. It was only logical that he would turn his attention directly toward the source, which he does with Afreecanos. Sosa works with over 20 international collaborators in various combinations to craft 11 tone poems, each celebrating aspects of “the same Mother,” built upon a vocal foundation (in Yoruba, Wolof, Candomblé or Mandingo). In one sense, these are straight-ahead songs, but the colorful percussion, rich instrumental layering, and Sosa’s own keyboard and mallet musings make them much for than that. The open sentimentality manifested here still reflects the crisp, direct, intuitive connections he long ago mastered.”

-Nils Jacobson, Global Rhythm, March 2008


 

środa, 27 sierpnia 2008, jazz-gazeta

Polecane wpisy